Kutak za roditelje
Stare klupe, nova lica
Prihvaćanje učenika izbjeglica u razred
Posljednjih tjedana svjedoci smo humanitarne katastrofe koja se odvija na tlu istočne i srednje Europe. Među državama koje su odlučile otvoriti svoje granice i prihvatiti ljude izbjegle od rata našla se i Hrvatska. Iako se broj primljenih neprestano mijenja, procjenjuje se da je dosad u Hrvatsku ušlo preko 8.644 izbjeglica, uključujući dobar dio djece školske dobi. Srećom, pristiglim učenicima je relativno brzo omogućeno uključivanje u odgojno-obrazovni sustav te su neki od njih već dobili priliku nastaviti svoje školovanje s hrvatskim vršnjacima.
S obzirom na to da nema zasad naznaka da će rusko-ukrajinski sukob uskoro biti okončan, možemo očekivati da će se broj izbjeglica, a samim time i školaraca, u budućnosti povećati. Postoji mogućnost da će, ako već nije, danas-sutra i u razred Vašeg djeteta doći novi učenik ili učenica te je izrazito bitno podsjetiti se kako razgovarati s djetetom o novonastalim okolnostima u svrhu njegove ili njezine prilagodbe, a samim time i prilagodbe novog učenika ili učenice. Kažemo, podsjetiti se, jer koliko god je novonastala situacija iznenađujuća i u najmanju ruku neobična, dio učenika u Hrvatskoj je već dijelio ili dijeli učionicu s vršnjacima s Bliskog istoka, koji na naše prostore dolaze od 2015. godine.
Iako veliku ulogu u integraciji učenika izbjeglica u razredni odjel imaju učitelji, nastavnici i stručni suradnici, roditelji i dalju ostaju “primarni učitelji” kojima je jedna od (mnogih) zadaća usađivanje životnih vrijednosti kao što su jednakost, pravda i briga za druge.
Dolazak novog učenika (učenice) označava promjenu za cijeli razred, a samim time i Vaše dijete. Svaka osoba ima svoje osobine, potrebe, želje i navike te se dolaskom iste u zajednicu mijenja dinamika grupe, što neće svim postojećim članovima odmah biti ugodno.
U slučaju da od učitelja ili nastavnika unaprijed dobijete obavijest da će u razred Vašeg djeteta doći novi učenik (učenica), pripremite dijete na način da ćete s njim ili njom razgovarati o predstojećem događaju. Vodite računa o dobi Vašeg djeteta – osnovnoškolcima više (jednostavno) objašnjavajte, a srednjoškolce više potičite da kritički razmišljaju o sadržajima kojima su izloženi te da koriste više izvora informiranja.
Objasnite im što znači biti izbjeglica i od čega su točno novi učenici morali izbjeći, ali bez otvaranja političkih pitanja i zauzimanja strana. Usmjerite se na osuđivanje čina nasilja, a ne ljudi temeljem njihove rase, etniciteta ili vjere. Na taj način sprječavate da će djeca, za koje je svijet crno-bijeli (“Ili si dobar ili si loš”), razviti stereotipe ili, posljedično, diskriminirati određene skupine ljudi. Za približavanje pojma izbjeglica djeci, povežite iskustvo izbjeglica danas s iskustvima (hrvatskih) izbjeglica za vrijeme Domovinskog rata, osobito ako je u obitelji postojao slučaj istih.
Služeći se kartom i Internetom, pokažite djeci gdje se nalazi i koje su znamenitosti države iz koje dolaze novi učenici. Moguće je da ćete time potaknuti interes djece za boljim upoznavanjem određene države, a samim time i učenika, te ćete potencijalne (netočne) ideje o tome otkud novi učenici dolaze zamijeniti činjenicama. Podsjetite djecu da novi učenici imaju drugačiji jezik te da se u početku možda neće moći uspješno sporazumjeti riječima. No, to nipošto nije razlog da se novopridošlo dijete isključi iz komunikacije. Djeca na razne načine mogu uspostaviti kontakt s novim učenicima: osmijehom, gestom kao što je upoznavanje sa školom (npr. pokazivanjem gdje se nalazi dvorana, knjižnica, WC..), pozivanjem na i uključivanjem u igru. Ne treba isključiti ni mogućnost služenja mobitelima, koje velika većina djece osnovnoškolske dobi posjeduje, pomoću kojih se mogu prevesti riječi i/ili rečenice i tako stupiti u verbalnu komunikaciju s novim učenikom (učenicom). Štoviše, djeca bi tim putem mogla naučiti osnovne riječi ili pozdrave na stranom jeziku što bi za obje strane predstavljalo zadovoljstvo.
Dajte djetetu do znanja da od njega očekujete da će prihvatiti novog učenika (učenicu) te da će se prijateljski odnositi prema njemu ili njoj. Možete mu postaviti pitanje: “Kako bi ti htio/htjela da se drugi ponašaju prema tebi da dođeš u novu školu?”
U slučaju da budete obaviješteni o dolasku novog učenika ili učenice tek po njegovom ili njezinom dolasku, poduzmite iste korake kao što je navedeno u gornjim recima. Uz to, možete se fokusirati na iskustvo djeteta prilikom susreta s novim učenikom ili učenicom, postavljajući mu pitanja, poput: “Čujem da ste dobili novog učenika (učenicu). Možeš li mi reći malo više o tome?”, “Kako se osjećaš po pitanju dolaska novog učenika (učenice)?”, “Što misliš kako se novi učenik (učenica) osjeća dolaskom u tvoj razred?”.
Nakon pripreme djeteta i upoznavanja s novim učenikom (učenicom), provjeravajte kako se dijete prilagodilo na novog učenika (učenicu) promatrajući njegove (njezine) emocionalne i ponašajne reakcije, direktnim pitanjima ili razgovorom s učiteljicom ili razrednikom. Provjerite kakav je odnos djeteta i razreda prema novom učeniku (učenici), ali i obrnuto. Pohvalite dijete ukoliko iskazuje prijateljske namjere prema novom učeniku (učenici), a u suprotnom ga podsjetite na to kako bi se on/a osjećao/la na mjestu novog učenika (učenice) i potaknite na suradnju.
Za kraj, s obzirom na to da djeca puno uče iz roditeljskih ponašanja, budite pozitivan primjer tako što ćete stupiti u kontakt i uspostaviti odnos s roditeljima novog učenika (učenice), a možda potaknuti i druge roditelje da učine isto. Ponudite im druženje, upoznavanje s kvartom, pomoć u razumijevanju sadržaja koji nisu na njihovom jeziku, itd.
Ne zaboravimo – Različitost je naše bogatstvo!